Kreta

Kreta er den største greske øya og den ligger midt i Middelhavet. Fra Norge tar det ca 4 timer å fly. Det går både rutefly og charterfly fra Norge hit, samt ferje fra andre greske steder dit.
Øya har vært heldig og har ikke merket spesielt mye til de økonomiske nedgangstidene på fastlandet.

Det er mye å se og gjøre her, men det begrenser seg litt hva vi orket med to små barn og 30 grader.

Som jeg har skrevet her så bodde vi på nord vest kysten, mellom Chania og Platanias. En fin beliggenhet for utforsking av øya.
Vi skulle kun være i en uke, men valgt likevel bruke to dager med leie bil.

Den ene dagen besøkte vi Rethymnon. Vi kjørte inn i byen og fulgte skilting mot beach, og parkerte ca. midt på stranda. Det gikk fint å parkere langs veien, så her er det bare å finne en ledig plass og smyge seg inn.
Vi var der rundt 11 så spiste lunsj før vi fikk på stranda.

Gyros og Frappe. Jeg er i himmelen!!
Stranda er lang, så her er bare å velge og vrake hvor du vil ligge. Det er sand hele veien, men lengst vekk fra byen er det noe mer stein. Hele nordsiden av Kreta kan til tider være utsatt for mye vind. Dette medfører strøm i vannet og røde flagg. Dagen vi var i Rethymnon var det mye vind og røde flagg, så vi ble ikke lenge på stranda.

Da det var sovetid for Lillesøster tok mannen bilen og kjørte inn til sentrum.  Storesøster og jeg gikk langs kysten, forbi havna og inn til gamlebyen slik at Lillesøster sovnet. Storesøster gikk hele veien, så det var ikke spesielt langt. 20120903-204008.jpg
I byen er det en lang gågate med masse fine butikker og en koselig havn. Nesten i enden av gågata tar dere til venstre ved en bom da kommer dere til det gamle torget. Her er det mange koselige steder å spise middag. Lemontree garden og Avli er noen.

Andre dagen med bil så kjørte vi til Agia Marina for strandbesøk. Det var mye vind her, så det røde
flagget var oppe her og. Langs stranda lå det masse strandbarer med egne områder med solsenger, lekeområder og uteservering. Det føltes helt ok å få servert kald pils ved solsenga.

Storesøster fikk en kattepusvenn på stranda. Det var stor stas. Det samme var lekeapparatet under.

Vi fikk ellers lite inntrykk av stedet. En hovedvei parallelt med stranda. Mye trafikk, mye souvernirsjapper og mange tavernaer.

På ettermiddagen dro vi til Chania, uttales Hania, den nest største byen på Kreta.

Vi fulgte skilting mot Old town og endte opp i et underjordisk parkeringshus under Carrefour. Vi fikk p-lapp av ei dame da vi kom inn og betalte hos samme dame på vei ut. Parkeringen var tilfeldigvis rett ved Zara…Å nei så dumt 😉
Chania hadde en veldig koselig gamleby med trange smug og små butikker. I den venitianske havnen så det ut som «gammel filmkuliss møter Abra havn». Havna lå innenfor en molo og ytterst på den lå det et tårn. Dette var selvfølgelig Rapunzel sitt. I havna lå det også Starbucks, for de som bryr seg. Yummi!

Neste år skal vi tilbake en stor gjeng og da kunne jeg tenke meg å besøke:

• Spinalonga, øya var Europas siste spedalske koloni. Og har du lest «Øya» av Viktoria Hislop husker du nok denne.
  • Stranda, Elafonissi, som vistnok skal være det nærmeste du kommer et tropisk paradis på øya.
  • Knossos er et palass som ble bygget for ca. 4000 år siden. Her oppsto myten om den forferdelige minotauren.

Leie bil
Vi hadde forhåndsbestilt bil via Avis. Denne ble levert til hotellet vårt kl 09, og når vi skulle levere den tilbake ble den hentet av Avis på hotellet. Dette fungerte utmerket og var en god løsning.
Vi bestilte et babysete og et barnesete samtidig med booking av bilen. Disse måtte vi montere selv, da de ansatte ikke ville ha noe ansvar om det skulle skje noe. Bilen var splitter ny med isofix, men setene var ikke det. Jeg er ganske sikker på at baby og barnesetet var helt like seter, men ulik farge. Det endte med forovervendt montering, da den bakovervendt var altfor løs/slakk. Så med hånden på hjertet, jeg var ikke helt komfortabel når vi skulle ut å kjøre. Neste gang kjøper jeg noe rimelig hjemme og tar med.

Tips:

• De to første dagene er det greit å ta det rolig. Barna trenger tid til å omstille seg. Både til omgivelser, rutiner og varmen, så ikke ha altfor mye planer.
    Vær gjerne inne 12-14. Drikk masse, la ungene slappe av, leke og hente seg inn. Mange barnehageunge sover rundt de tider. Så la de sove inne på svakt airconrom mens du nyter sola på balkongen. En grunn til at balkong er viktig.
  • Prøv frappe, gresk iskaffe. Nydelig!!

• Spis masse Gyros(kebab med pita, tzatziki og masse nam)
  • Mange restauranter og strandbarer har egen lekeavdelig/plass, så se etter det når dere skal ut å spise eller på stranda.

• Ikke spis i havna i gamlebyen i Chania, prøvd heller de trange smugene.
  • Ikke kast papir i do. Rørene er litt trange på Kreta og blir fort tette.
  • Ving har fine reiseguider til mange av sine reisemål som du kan printe ut gratis. Disse finner du her.

No paper!!

2 thoughts on “Kreta

1. Elafonissi må dere dra på! Er helt utrolig vakkert! Anbefaler også en tur opp i fjellene, jeg besøkte en landsby en gang hvor de lever av å lage keramikkgjenstander. Det var en opplevelse! Og saltgruvene oppover (finnes noen stykker) er utrolig fascinerende!